2022

Lappföld gyöngyszemei - Látogatás Kemibe

Ez év nyarán baráti körünk egy csoportja Kemibe utazott az ottani Finn-Magyar Társaság meghívására.
Öt gyönyörű napot töltöttünk barátainknál. Gondoskodtak ellátásunkról, nagyon szép programokat szerveztek, és valóban bensőséges hangulat volt jellemző az ott töltött időre.

Első utunk a Városházára vezetett, ahol a város elöljárói fogadtak bennünket. A ház 13.emeletéről megcsodálhattuk a várost.A polgármester úr bőséges információval szolgált a jelenről, ugyanúgy a jövőről is.

Kemi városnak több téli nevezetessége van, ilyen a Lumilinna-Hóvár, ami azért különleges, mert van "nyári"változata is. Pontosabban éven át hűtenek egy hatalmas helyiséget, és itt is jégből-hóból készül minden. Mi a 35 fokos nyárból érkeztünk ide!

Hajókázás volt a keddi nap programja. Esős, szeles időben tettünk egy kis körutat a "Jähti" nevű, kétárbócos hajóval a Botteni Öbölben. Eredetileg négy órásra tervezett utunkat a nem kedvező időjárás két órára szűkítette, ami így is felejthetetlen.

Rovainemibe, a Lappföld fővárosába látogattunk el szerdán. A II.világháborúban 90%-a megsemmisült, újjáépítették, csak modern épületei vannak. Említésre méltó Alvar Alto híres építész által tervezett kultúrcentrum. A közelmúltban, 2014-ben készült a "Szökdelő szarvas" nevű szobor. A szobor nemcsak a Lappföld jellegzetességét, de a Napot is szimbolizálja. A várostól 8 kilométerre van "Mikulásfalva", ahol lakik Joulupukki. A hely másik jellegzetessége, hogy itt halad át az Északi sarkkör, amit fehér vonal jelöl.

Tornio a Lappföld legősibb városa. Legrégibb, legértékesebb épülete a Tornion Kirkko- Fatemplom. A 17. században épült. A Tornio folyó partján található a számtalan acélgyűrűből készült KOJAMO (lazac) szobor.

Kukkolakoski egy különleges természeti jelenség ,egy zuhatag a Tornio folyóban. Hossza 3,5 kilométer,esési magassága 14 méter.

Nagyon kellemes, hangulatos délutánt töltöttünk egy Kemihez közel lévő "nyári lakban". Nyílt tűzön sült lazacot fogyasztottunk sok salátával. Mindehhez igazi, éneklős, jó hangulat társult.

Ötnapos, gyönyörű programokkal tűzdelt látogatásunk utolsó napján megnéztük a Kemi Kirkkon-templomot. Az Oului Egyházmegye evangélikus temploma. Neogótikus hatást áraszt.

Az ebédet a templomhoz tartozó gyülekezeti házban fogyasztottuk el. Itt került sor a köszönet nyilvánításokra, és ajándékok "cseréjére". Délután, a vasútállomáson búcsúztunk el barátainktól KÖSZÖNJÜK nekik ezt a csodálatos hetet.

Hazafelé úton nem szálltunk rögtön repülőre, egy egész napot töltöttünk Helsinkiben.

Székesegyház, Helsinki jelképe, szimbóluma. A Szenátus téren áll. 1852-ben készült el, akkor szentelték. 83 méter magas a főkupolája, a harangok a baloldali szárnyban kaptak helyet. Német orgonakészítő készítette orgonáját. Oltárkép: Krisztus sírba tétele. A mennyezeti lámpákat Párizsból hozták. 1 700 fő fér el a templomban, évente körülbelül fél millió ember látogatja.

Sziklatemplom. Temppeliaukio templom, a modern építészet legérdekesebb alkotása. Gránitsziklába vájták bele. A 180 ablakból álló tetőablakon keresztül kellő fény jut az épületbe. Az 5-8 méter magas festetlen, vakolatlan falak, sziklák. Nagyon jó az akusztikája, hangversenyeket tartanak itt. Évente körülbelül fél millió ember látogatja.

Suomenlinna, Helsinki egyik városrésze, közvetlenül a város előtt lévő szigeteken terül el. Helsinki identitásához hozzátartozik. Nem vár, erődítmény. Hadi tengerészeti iskola, szolgálati lakások, kultúrtörténeti érdekességek helyszíne. Közkedvelt kiránduló hely. 1991-ben felvették a UNESCO világörökségi listájára.